Relatiebeheer voor klanten

Het behouden van bestaande klanten is vele malen goedkoper en kost tot 70% minder inspanning dan het binnenhalen van nieuwe klanten. Een goede relatie opbouwen en behouden met je klanten is dus erg belangrijk om te kunnen groeien!

 

Als er alleen aandacht wordt besteed aan het binnenhalen van nieuwe klanten zien de bestaande klanten geen reden om te blijven. Klanten vertrekken niet omdat ze ontevreden zijn over je product of dienst, maar omdat niet de juiste (persoonlijke) aandacht krijgen. Goede kwaliteit kunnen ze elders ook krijgen, de relatie met jou niet!

 

Vaste klanten zijn loyaler en vergevingsgezinder. Uiteindelijk leveren bestaande klanten meer nieuwe klanten op dan het werven van nieuwe klanten. Bestaande klanten zijn de ambassadeurs van jouw bedrijf. Via mond-tot-mond reclame kunnen zij jouw bedrijf positief in de kijker zetten bij potentiële nieuwe klanten. 

 

Het is belangrijk om goed te luisteren naar je klanten en hier tijd en aandacht in te steken, zodat ze zich gezien en gehoord voelen.

 

Naast persoonlijke aandacht geven aan je klant is het versturen van relatiegeschenken een goede tool om klanten aan je te binden. Relatiegeschenken zorgen voor een blijvende herinnering. Een bedankmailtje verdwijnt in de vergetelheid tussen alle andere binnenkomende berichten. Een fysiek cadeau zorgt er keer op keer voor dat de klant op een positieve manier aan uw bedrijf wordt herinnerd. 

 

Relatiegeschenken zijn erg kosteneffectief vergeleken bij een advertentie of mediacampagne. Door relatiegeschenken te sturen met een lange levensduur wordt de ontvanger steeds weer herinnerd aan jouw bedrijf. 

 

Het kan ook heel goed zijn om te kijken naar de duurzaamheid van je relatiegeschenk. Het geven van een duurzaam relatiegeschenk laat zien dat jouw bedrijf het milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan.

Dit draagt bij aan een positieve indruk van jouw bedrijf.

 

Er zitten dus vele voordelen aan het versturen van relatiecadeaus als onderdeel van het onderhouden van een goede relatie met klanten. Een persoonlijk en/of duurzaam cadeau met een langere levensduur zorgt voor een constante positieve associatie met je bedrijf. Ook is dit kostenefficiënt vergeleken bij dure mediacampagnes en advertenties.

 

Een persoonlijke relatie met jouw klant kan ik niet voor je opbouwen, maar het zorgvuldig uitzoeken en versturen van relatiegeschenken kan ik van je overnemen! Dan hoef je daar geen tijd meer in te steken. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de complimenten voor het cadeau in ontvangst te nemen.

 

Kan ik je ook op een andere manier ondersteunen bij je relatiebeheer? Wil je bijvoorbeeld dat ik klanten pro-actief benader met betrekking tot hun tevredenheid? Kan ik voor jou in de gaten houden wanneer een klant iets te vieren heeft?

Stuur mij gerust een berichtje via het contactformulier! Dan kijken we samen wat ik voor jou en je bedrijf kan betekenen!

 

Met vriendelijke groet,

 

Suzanne

 

 

Bronnen:

https://www.archie.nl/nl/blog/relatiebeheer

https://www.one4marketing.nl/blog/3-manieren-om-meer-klanten-te-behouden

https://teamloyalty.nl/waarom-aandacht-bestaande-klant-belangrijk-is/