
Het jaar is weer voorbij gevlogen. 2023 zit er bijna op. Nog twee weken en het jaar 2024 is een feit. Kijk terug op mooie samenwerkingen, uitdagende projecten die tot een goed einde zijn gebracht en op de inzet van je geweldige medewerkers en klanten!
Deze periode is bij uitstek geschikt om je waardering te laten blijken met een mooi eindejaarsgeschenk.
Maar waar moet je nu rekening mee houden om met je geschenk een verpletterende indruk achter te laten? In deze blog geef ik je drie tips!
Tip 1: Denk aan je budget
Zorg er om te beginnen voor dat je weet welk budget je aan je geschenken kan besteden. Wist je dat relatiegeschenken aftrekbaar zijn van de belasting als ze onder de €227,- per jaar, per klant/medewerker/bedrijf blijven?
Ook wil je ervoor zorgen dat het geschenk in verhouding is. Het laatste wat je wilt bereiken is dat de ontvanger zich ongemakkelijk voelt bij het ontvangen van jouw cadeau.
Ook niet onbelangrijk: denk aan het budget van de ontvanger. Als je bijvoorbeeld een bon voor een restaurant geeft, zorg er dan voor dat deze voor tenminste twee personen is. Anders geef je een cadeau waarvoor iemand moet bijbetalen en hier misschien niet de financiële middelen voor heeft.
Tip 2: Maak het persoonlijk
Eenzelfde cadeau voor iedereen komt niet per se goed over. Als elke medewerker hetzelfde cadeau krijgt kan het zijn dat zij zich niet gezien voelen en zich vervangbaar voelen. Dit is natuurlijk niet de boodschap die je wil geven! Maak het dus persoonlijk! Dit kan je op verschillende manieren doen.
- Idealiter zorg je voor een persoonlijk cadeau voor elke ontvanger. Zo kan je inspelen op individuele interesses en laat je zien dat je iemand echt ziet en waardeert.
- Heb je teveel ontvangers om iedereen een persoonlijk cadeau te geven, categoriseer ze dan. Dit kan op basis van geslacht, leeftijd, religie, gezinssituatie, hobby’s, etc. Zo kan je bijvoorbeeld vrij eenvoudig een cadeau bedenken voor vrouwen en een cadeau voor mannen. Probeer dit dan wel persoonlijk te maken door middel van bijvoorbeeld een persoonlijk kaartje.
Extra tip: medewerkers of klanten met jonge kinderen kunnen het enorm waarderen als er ook aan de kinderen wordt gedacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bioscoopbon. Deze kan gebruikt worden voor een avondje uit of een gezinsuitje.
- Mochten deze opties niet mogelijk zijn, dan kan je een algemeen cadeau altijd nog laten personaliseren. Geef bijvoorbeeld iedereen een mooie waterfles met de eigen naam erop.
Tip 3: Zorg dat je geschenk past bij je bedrijfsvisie
Zorg er ook voor dat het geschenk past bij de visie van je bedrijf.
Heb je een bedrijf in gezonde voeding? Dan is een pakket met chocola of drank niet helemaal gepast.
Voorbeelden van cadeaus die aansluiten bij de bedrijfsvisie zijn bijvoorbeeld:
- Een reisbureau die zijn medewerkers een trolley met persoonlijk kofferlabel cadeau doet.
- Een bedrijf dat de social media verzorgt voor anderen die zijn medewerkers een draagbare oplader voor de mobiele telefoon cadeau doet.
Een duurzaam cadeau is sowieso altijd een goed idee. Beter voor het milieu en goed voor het imago van je bedrijf.
Denk hierbij aan cadeaus gemaakt van gerecycled materiaal, cadeaus die je kan hergebruiken of bijvoorbeeld een activiteit.
Doel
Hou ook goed het doel van je geschenk voor ogen. Bij een eindejaarsgeschenk wil je je waardering uiten voor je klanten en medewerkers, niet om je merk te promoten.
Dit kan samengaan (zet bijvoorbeeld op de waterfles behalve de naam van je medewerker ook het logo van je bedrijf), maar geen klant of medewerker voelt zich enorm gewaardeerd als ze een pen krijgen met jouw bedrijfslogo.
Dit past meer bij een welkomstpakket voor nieuwe medewerkers of klanten.
Laatste tip
Zorg dat je geschenk mooi verpakt is en probeer het persoonlijk te overhandigen. Zo wordt het uitpakken van het cadeau al een feestje en door het persoonlijk te geven maak je nog meer indruk.
Groetjes, Suzanne
Reactie plaatsen
Reacties